Hitachi’s nieuwe hybride combineert beproefde technologie met innovaties voor de toekomst 06 okt, 2017

In september is de nieuwe hybride hydraulische graafmachine van Hitachi voor het eerst in Europa onthuld. De ZH210-6 werd door de officiële Hitachi-dealer in Luyckx, België, gepresenteerd tijdens de tweejaarlijkse internationale vakbeurs Matexpo, die 11-15 september werd gehouden.

Het nieuwe hybride model heeft het laagste brandstofverbruik van alle middelgrote hydraulische graafmachines van Hitachi. Hij is ontworpen met het oog op nog minder CO2-uitstoot en lagere operationele kosten. De machine is voorzien van beproefde technologie, een geavanceerd hydraulisch systeem en een nieuwe lichtgewicht arm, zonder te beknibbelen op de topprestaties en het bedieningsgemak waar Hitachi in de bouwsector om bekend staat.

Nieuwe vermogenseenheid

In vergelijking met eerdere hybride ZH-5-modellen verbruikt de machine 12% minder brandstof (in zowel de PWR- als de ECO-werkstand) en in vergelijking met de standaard ZX210-6 zelfs 20% minder. De nieuwe vermogenseenheid van de ZH210-6 combineert een dieselmotor van 73 kW (kleiner dan die van de ZH210-5) met een elektrische hulpmotor van 44 kW. Dat heeft significante gevolgen voor het brandstofverbruik.

Voor standaardwerkzaamheden is het vermogen van de dieselmotor voldoende, en als er maximaal vermogen nodig is – bijvoorbeeld vanwege een zware werklast – kan de elektrische hulpmotor worden ingeschakeld. Daardoor is dit nieuwe hybride model efficiënter dan de ZH210-5 en de standaard ZX210-6.

Verbeterde energieopslag

Naast de nieuwe geïntegreerde vermogenseenheid is de ZH210-6 voorzien van een nieuw apparaat voor energieopslag. In plaats van de condensator van de ZH210-5 heeft het nieuwe model een lithium-ionbatterij met grote capaciteit die is ontwikkeld door Hitachi Automotive Systems, Ltd. Daardoor is de continue uitgangsstroom naar de elektrische hulpmotor significant verbeterd, zodat het motorvermogen effectief en langduriger kan worden ondersteund. Bij lichte werkzaamheden functioneert de elektrische hulpmotor als generator die de lithium-ionbatterij oplaadt, vergelijkbaar met hoe een hybride auto werkt.

De ZH210-6 heeft ook een nieuwe Power Control Unit die is voorzien van beproefde autotechnologie. Deze vergroot de betrouwbaarheid van de nieuwe hybride hydraulische graafmachine nog meer.

Verbeterd hydraulisch systeem

Een verdere verbetering ten opzicht van het vorige model is het hydraulische systeem TRIAS-HX II. Dit is speciaal voor de ZH210-6 verbeterd, voor meer efficiëntie en een lager brandstofverbruik. De hydraulisch-elektrische zwaaibeweging is ook verbeterd en de elektrische motor heeft een maximaal draaimoment van 220 Nm (bij de ZH210-5 was dat 160 Nm).

In tegenstelling tot standaard Zaxis-6 hydraulische graafmachines maakt de ZH210-6 geen gebruik van technologie voor SCR (selectieve katalytische reductie). Dat betekent minder aanvullende kosten voor eigenaars, doordat AdBlue niet nodig is. In plaats daarvan voldoet dit nieuwe model aan de normen van Fase IV dankzij een geavanceerde dieseloxidatiekatalysator (DOC) en roetfilter. Dat is met name voordelig voor werkzaamheden in Europese steden, waar strenge normen worden gehanteerd voor de uitstoot van fijnstof.

Lichtgewicht en duurzaam

De arm van de ZH210-6 hybride hydraulische graafmachine is gemaakt van hoogwaardig staal dat 15% lichter is dan dat van de standaardarm van zowel de ZH210-5 als de ZX210-6. Daardoor kost het bewegen van de arm minder vermogen, wat een lager brandstofverbruik oplevert. Hitachi heeft grondige tests uitgevoerd om de arm ondanks de significante gewichtsvermindering even duurzaam te houden.

Eigenaars en machinisten in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk voeren momenteel gebruikerstests uit met de nieuwe hybride hydraulische graafmachines van Hitachi, die tot begin 2018 zullen duren. Burkhard Janssen, algemeen directeur productmanagement & techniek bij Hitachi Construction Machinery (Europe) NV, verwacht positieve feedback van zowel de testers als bezoekers aan de Matexpo.

“De ZH210-6 biedt een combinatie van beproefde Hitachi-technologie en innovaties voor de toekomst. Er zijn technologieën uit de gehele Hitachi-groep voor gebruikt en hij bevat onderdelen van de hoogste kwaliteit, voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik dan zijn voorgangers”, aldus Burkhard.

“Het is een perfect voorbeeld van Hitachi’s streven naar steeds lagere eigendomskosten voor klanten en het verkleinen van de milieu-effecten van machines door middel van geavanceerde technologie.”

1 Modellen om te vergelijken

close

Download formulier

Download direct